Może się nierzadko przytrafić jedna z poniższych sytuacji:1. Zainstalowaliśmy program z paczki *.pet --> program dodaje wpis do menu, ale nie ma ikonki obok wpisu, co nieprofesjonalnie i nieestetycznie wygląda
2. Zainstalowaliśmy program z paczki *.pet --> ale nie ma wpisu w menu
3. Zainstalowaliśmy program z paczki *.pet --> wszystko w porządku, ale uznajemy, że wpis z ikonką wpadł do niewłaściwej kategorii, co jest dla nas niezbyt wygodne
4. Mamy program/skrypt bez instalatora/paczki *.pet i chcemy zrobić profesjonalną ikonkę z wpisem w menu
5. Usunęliśmy jakiś program, ale ikonka pozostała (nawet po przestrzeleniu, czyli zrestartowaniu
Window Managera).
We wszystkich powyższych sytuacjach z pomocą przychodzi nam programik Menu Entry Maker. Oczywiście wpisy menu wraz z ikonkami można tworzyć/usuwać/modyfikować ręcznie, ale jest to czynność żmudna, więc po co się męczyć. Instalujemy zatem programik
Menu Entry Maker 1.1 z poniższej paczuszki .*pet:
https://yadi.sk/d/Auq1KoNLdgUS2Po zainstalowaniu wpis startowy znajdziemy w
Menu --> Utility --> General Utilities --> Menu Entry MakerOdpalamy program:
Jak widać autor aplikacji już w oknie głównym umieścił instrukcję poprawnej obsługi programu.
Pierwsze dwa górne pola przeznaczone są do umieszczania nazwy wpisu i krótkiego opisu aplikacji, jaką wpis z ikonką będą uruchamiały. Osobiście dla wygody umieszczam w tych obu polach zazwyczaj ten sam tekst czyli nazwę programu.
W trzecim polu od góry (Step3) jest miejsce na umieszczenie pełnej ścieżki do ikonki (w formacie
png/xpm itp.). W
Puppy Linux jest kilka miejsc, gdzie znajdują się ikonki. Najpopularniejszym z nich jest chyba
/usr/share/pixmaps. Klikając na symbolu folderka otworzy się nam menedżer wyboru pliku i możemy już przenawigować do miejsca żerowania ikonek i wybrać sobie jakąś (oczywiście możemy w razie potrzeby pożyczyć ikonkę z innego programu, ściągnąć ją z
Internetu lub wystrugać samodzielnie w programie graficznym w rozmiarze np. 48x48 pikseli).
Kolejne pole (Step 4) jest przeznaczone do wprowadzenia pełnej ścieżki uruchamiającej program. Programy mogą być w dowolnym miejscu, ale najpopularniejszym miejscem ich występowania (ich lub skryptów je uruchamiających) znajduje się w
/usr/bin. Tu już nie ma możliwości nawigowania graficznego do właściwego pliku programu i wpisujemy to ręcznie. Mała porada: działanie wpisu można przetestować wpisując daną komendę w terminalu. Jeśli program się odpali, to i wpis menu będzie działał.
Ostatnie dolne okienko, czyli Step 5, przeznaczone jest do wyboru kategorii menu, w którym chcemy umieścić nasz wpis. Wybieramy sobie zatem właściwy dział.
Na koniec klikamy na
Create Menu i cierpliwie czekamy aż program "przemieli", co może potrwać nawet kilkanaście sekund. Po poprawnym umieszczeniu nowego wpisu w menu nie jest ono od razu widoczne, bo ie został jeszcze "przestrzelony", czyli zrestartowany nasz
Window Manager. Program potwierdza pomyślne utworzenie nowego menu i przypomina o konieczności restartu
Window Managera:
Jak zrestartować
Window Managera. O właśnie tutu:
Teraz już możemy się cieszyć działającym i do końca estetycznie wyglądającym (bo z ikonką) wpisie w menu:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak kasować wpisy w menu? Bardzo prosto. Program
Menu Entry Maker posiada klawisz uruchamiający okno dialogowe kasowania istniejących wpisów w menu. Klikamy na klawiszu
Delete an entry. Oczom naszym ukaże się okienko kasowania. Wybieramy na liście wpis do skasowania i klikamy na klawiszu
Delete.
Proces kasowania chwilę trwa (nawet kilkanaście sekund). Pomyślne kasowanie zostanie potwierdzone pojawieniem się stosownego komunikatu wraz z monitem o zrestartowanie
Window Managera, bo tylko wtedy nasz kasowany wpis naprawdę zniknie z menu:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
W powyższym tutorialku przedstawiłem screenshoty z instalacji przeglądarki
Chromium 18, która na moim systemie utworzyła wprawdzie wpis w menu, ale bez ikonki (choć instalator ikonkę poprawnie umieścił w
/usr/share/pixmaps). Jest to mimo powyższego (naprawialnego jak widać) mankamentu bardzo udana kompilacja tej przeglądarki, bo po raz pierwszy znalazłem aktualną wersję
Chromium, która się odpala i nie kasuje pliku o nazwie
defaultbrowser (znajdujący się w
/usr/local/bin), co do tej pory, w przypadku wcześniejszych kompilacji
Chromium, przynajmniej na moim systemie "psuło" działanie ikonki
browse na
Puplicie (i musiałem odtwarzać wspomniany usunięty plik z kopii zapasowej, którą warto zawsze mieć; kto nie ma, to zapodaję: https://yadi.sk/d/EH71nvfmdh6i3).
Mogę zatem polecić tę cenną wersję:
https://yadi.sk/d/YZPBOeb9dh6Cw
Jeśli kogoś wkurza, że powyższa wersja
Chromium natrętnie monituje o uaktualnienie przestarzałych wtyczek (np. flasha, którego seria 11 już nie działa w mojej edycji dystrybucji oraz na starszym sprzęcie), to można to wyłączyć ręcznie w pliku konfiguracyjnym
/etc/chromium-browser/default:
CHROMIUM_FLAGS=" --allow-outdated-plugins"
I w ten sposób "jadę" sobie na starszym, ale u mnie działającym
flashu serii 10, a
Chromium nie płacze o uaktualnienie wtyczki.
Paczka
*.pet ze starszą wersją wtyczki:
https://yadi.sk/d/9v0pzqbBdh6gF
====================
niniejszy post/wątek jako plik PDF: https://yadi.sk/i/HQALBZg_3FfETW